10
marca

Fantasmagieria - Podcast 203 - “Shepard była kobietą”

Fantasmagieria 203W tym tygodniu wszyscy, bez wyjątku, ratujemy Ziemię, ba całą galaktykę przed inwazją Żniwiarzy. W odcinku rozmawiamy przede wszystkim o Mass Effect 3 i od razu uspokajam, nie będzie spoilerów fabularnych. Nasze wywody koncentrujemy na mechanice, różnicach między tą częścią a poprzedniczkami, oprawie, wrażeniach po pierwszych godzinach, grze wieloosobowej, walorach edycji kolekcjonerskiej (będzie unboxing), itd. Specjalny odcinek, w których podzielimy się uwagami dotyczymi zakończenia trylogii planujemy nagrać za tydzień.

Nie jest to jedyna gra w tym uniwersum w tym tygodniu. Na iPadach (także na iPod touch i iPhone) pojawił się spin-off - Mass Effect: Infiltrator. Niezobowiązująca strzelanka z trzeciej osoby, której fabuła nie ma większego znaczenia, ale fani pewnie nie pożałują kilkunastu złotych.

Na koniec kilka słów o Syndicate, która okazała się nie taka straszna jak ją malują.

Zapraszamy do słuchania i komentowania!

Ściągnij dwieście trzeci odcinek podcastu

 
 Fantasmagieria - Podcast 203 [83:18m]: Play Now | Play in Popup

Autor: Dahman
Tagi: , , , ,

84 Koment. do “Fantasmagieria - Podcast 203 - “Shepard była kobietą””

  1. ranganatan napisał(a):

    Mass effect czeka w kolejce (chcę przejść gr e w jednym kawałku a zapowiada sie pracowity tydzień). Syndicate dla mnie jest miłą grą jeśli nie myślimy o niej jako o kontynuacji starej amigowej wersji.

  2. Dr Judym napisał(a):

    Btw. czy grając w ME3 na konsoli też musicie żonglować płytami przy każdej misji? Wnerwia mnie to niemiłosiernie, co to jest, Mortal Kombat na Amigę? ;) Zwłaszcza że mam całość zainstalowaną na dysku.

  3. Fredi napisał(a):

    Kontynuacja amigowego Syndicate będzie na Amidze, to jest kontynuacja pecetowego Syndicate :)

    W ramach pretensji do “niewiadomokogo” czy już naprawdę wszędzie muszą być te systemy osłon? Ja sam się potrafię schylić czy stanąć przy narożniku. Kiedy gra mnie przykleja czuję się okradziony z gejmpleju, zazwyczaj to też wyklucza opcję wychyłu z normalnej pozycji. Dla mnie to jest nieintuicyjne, jako żołnierz nigdy się nie chowałem plecami do przeciwnika (za to namiętnie robią to aktorzy, tak aby być twarzą do kamery). To chyba pokłosie tej słynnej “konsolizacji” gdzie w ramach kontrolera o małej precyzji i ograniczonej liczbie przycisków rozgrywka zostaje w jakiś sposób ograniczona, skonwencjonalizowana, taki teatrzyk żeby się dziecko nie spociło.

    Privateer? Kto to kupi? Żeby taki wydawca porządnie to zrobił musiałby wydać sporo kasy. Osiągając podobny efekt marketingowy, oraz lepszy finansowy, można wydać strzelankę na srajpada.

    Bernard się jąka w kluczowych momentach, widać Damian ma więcej czasu na edycję. Przesłuchujesz cały materiał, czy na bieżąco robisz kreski ołówkiem “tu tniemy” i potem tylko do tego wracasz? ;)

  4. PSXfan napisał(a):

    Jej ale macie tempo nagrywania
    Jeszcze nie przesłuchałem mam nadzieje ze będzie pojazd po Mass effect 3:D

  5. Dahman napisał(a):

    Fredi, rozumiem, ze chodzi Ci o bluzgi? Zaznaczam na biezaco.

  6. kamil950 napisał(a):

    Dahman, zmień może hosting dla podcastów w HD (czy hq) na inny niż Rapidshare, bo się ściąga ok. 40 minut bez konta premium. Nie wiem, może mediafire.com albo coś innego, może coś z polskich serwisów.

  7. Iron napisał(a):

    Wszyscy kupiliście ME 3 na 360dziesiątke ?
    Jak polskie tłumaczenie ?

  8. Dr Judym napisał(a):

    U mnie do wyboru jest tylko wersja angielska, włoska i hiszpańska, przynajmniej tak mi się wydaje. Tyle że ja mam X360 rejestrowany w UK.

  9. ranganatan napisał(a):

    Ja mam wersje niemiecką i mam nadzieję, że poziom będzie porównywalny do poprzednich dwóch.

  10. Tzymische napisał(a):

    Fredi >Syndicate nie byl gra amigowa.

  11. mietek napisał(a):

    Po kilkunastu godzinach z ME3…Ziewam i usypiam…Na teraz daje 8, i to przez sentyment.

  12. Fredi napisał(a):

    Tzymische - multiplatform, no ale ja nie o tym mówiłem. Jedyną kontynuacją jest PC, inne oryginalne platformy w muzeum.

    PS. Kilka lat temu w Warszawie w Muzeum Techniki (w jednym ze skrzydeł pałacu kultury) grałem w prehistoryka na jakiejś amidze czy atari. Obok stał Cray i Odra.

  13. Troubleman napisał(a):

    Robią remake Robocopa http://www.imdb.com/title/tt1234721/ . Budżet 100 mln USD.

    Z ME mam to co mietek - dosyć nudne, a rozgrywka to dosyć monotonna strzelanina i prawie cały czas to samo…

  14. ranganatan napisał(a):

    Fredi - dziękuję przez moment zwątpiłem w moją pamięć.

  15. draak napisał(a):

    Odcinki publikujecie z prędkością światła, a co ważniejsze- każdy z nich bardzo dobry!

    ME3 to naturalnie gra, na którą najbardziej czekałem z premier w 2012 roku, ale po przegraniu pierwszych 3-5h muszę przyznać, że jestem z leksza rozczarowany. Po cichu liczyłem, że kod zastosowany w demie to była jakiś bardzo wczesny build i te idiotyczne animacje biegu Sheparda zostaną wyeliminowane, a tu nic z tego. Jest to detal przy nomem omen kosmicznej skali samej gry, ale razi jak cholera ;)

  16. Dahman napisał(a):

    offtopic: Zastanawiam sie nad wprowdzeniem specjalnej wersji podcastu dla osob aktywnych, klikajacych w “Lubie to” i “Polecam” na stronie.

  17. Kelebrin napisał(a):

    Płatne DLC ala fantasmagieria

  18. varvocel napisał(a):

    Mam nadzieję, że to jakiś ponury żart ojca prowadzącego…

  19. Dahman napisał(a):

    DLC day one. Trzeba sluchaczy zmotywowac. 234 osoby na facebooku lubia Fantasmagierie, a srednio tylko 7% fatyguje sie, aby nas polecic (2%) czy ‘lubic’ nowy odcinek. Szkoda, prawda? A warto, abysmy docierali do wiekszej liczby sluchaczy, bo wiaze sie to z satysfakcja i motywuje do regularnego nagrywania. Praca nad odcinkiem to nie tylko sielanka na skypie, ale wiele godzin pracy po nagraniu. Niemniej uspokajam, nie mam na mysli zadnych drastycznych zmian i nawet “nielubiacy” nic nie straca.

  20. varvocel napisał(a):

    Trudno, wole zostać fantasmagieriowym obywatelem drugiej kategorii niż dać sie w końcu zmusić do założenia konta na tym dziadostwie. Co zrobić chyba już nie pokocham FB, Twittera, Nk i tym podobnych wynalazków.
    Zdaję sobie sprawę z tego, ze przygotowanie podkastu to sporo pracy, polecalem Was jak dotąd znajomym innymi metodami i przy tym pozostanę. A Tobie Dahmnie życzę satysfakcji z tworzenia audycji mimo nie tak dużej liczby “lubień”.

  21. Fredi napisał(a):

    Ja niestety też was nie “zalajkuję”, jakoś nikt nie potrafił mnie przekonać żeby korzystać z “fejsa” i takich wynalazków, to tylko złodzieje czasu.

  22. cioruss napisał(a):

    Dahmanie, fb to tylko statystyka efektywnosci, a nie wyciskacz nowych pobran. zastanow sie dlaczego tylko tylu znajomych masz, a nie dziel obecnych sluchaczy na tych bardziej i mniej aktywnych. to ostatnie tylko rozbija i uszczypla baze, cos jak dodawanie drm do otrzymanego produktu.

  23. Desano napisał(a):

    Dahman bardzo chce poszerzyć nasze elitarne grono słuchaczy :) Trzeba czasami wpuścić nowy narybek, dla odświeżenia populacji. Nie mogę się doczekać kolejnego odcinka z kontynuacją przygody z ME3. I waszą opinię o jego końcówce. Na forum Bioware już ponad 1000 stron gorącej dyskusji w wątku o zakończeniu :)

  24. Dahman napisał(a):

    Zakaz komentowania fabuly ME3 do najblizszego odcinka.

  25. marioX napisał(a):

    Moi drodzy, jak chcecie robić podcast to moze niech wszyscy zaopatrzą sie w jakies przynajmniej średniej jakości mikrofony, słuchac sie czasem nie da… no i to po części zdradzanie fabuły gry [akurat tutaj pusty zarzut, bo odnosnie ME3 pilnowalem, zeby nic nie padlo - przyp. dah], bluzgi… niski poziom podcastu, sluchalem po raz pierwszy i ostatni. Powodzenia. [Szkoda i wzajemnie.]

  26. varvocel napisał(a):

    Nie gram w ME3, więc nie wiem czy to sie komuś przyda, ale widziałem na AppStore darmowa aplikacje ME3 Datapad. Mozna otrzymywać jakieś informacje od postaci z gry, newsy z Alliance Network, przeglądać bazę codeplex z ME 1-3. Może komuś sie przyda w autobusie ;)

  27. Dahman napisał(a):

    varvocel: bawie sie nia i jak na darmowa popierdolke nie jest zle. Appka ma wbudowana mape galaktyki z synchoronizowana z ME3, wiec generalnie mozna miec maly, ale zawsze wplyw na mobilizacje sektorow, przez wysylanie wlasnej floty do “podbijania” planet.

  28. Fredi napisał(a):

    Kiedyś prosiliście o sugestie tematów. Taka ciekawostka, mnie zainteresowała: http://www.kickstarter.com/projects/inxile/wasteland-2

    Przypominam sobie też że część z Was jest fanami Star Wars, oraz ma doświadczenia z MMO. Od jakiegoś czasu jest na rynku produkcja z pogranicza tych zagadnień, nie pamiętam czy coś wspominaliście, czy ktoś z Was grał. Może moja skleroza.

  29. mietek napisał(a):

    ME3 skonczony….Sorry Shepard, ale zaslugujesz najwyzej na 8…

  30. Troubleman napisał(a):

    I to najwyżej, przy bardzo mocnym naciąganiu…

  31. Kelebrin napisał(a):

    Może mi się tylko wydaje, ale ktoś opacznie zrozumiał Dr Judyma:
    http://www.fantasmagieria.net/?p=181

    Oby…

  32. Tzymische napisał(a):

    Moja ocena Shepharda zalezy mocno od 2 czynnikow - po pierwsze czy lubisz i grales w ME1 i 2 ( bo bez jaj ludzie - te gry sie niczym nie roznia) i czy akceptujesz ta cholernie tandenta konwencje bedaca wielka cliche - jesli tak to 9.5 / 10 lekko liczac.

    Jesli zas nie grales w 1 i 2, albo nie akceptujesz powyzszej konwencji - to max,ale tak zupelnie max 5/10

  33. cioruss napisał(a):

    zgadzam sie w 100%.

    dodalbym jeszcze, ze ME stal sie ofiara wlasnej popularnosci. presja na filmowosc widowiska zamienila trylogie w serial tv i jako taki zestawila, w glowach graczy, z trekami/swietlikami/babilonami itd. niestety, to jeszcze nie ta liga, nieudolnosc wieku dzieciecego wychodzi w paskudnych kliszach, tandetnych dialogach i zakonczeniu godnym Losta.

    z drugiej strony, jesli mowimy o grach-grach, o tym co dostepne jest na komputerach/konsolach, to tuaj nie ma zadnej realnej konkurencji. moze nie 10/10, ale tez nic lepszego nie znajdziemy.

  34. cioruss napisał(a):

    przy okazji, zbliza sie ogloszenie w sprawie baldurs gate.

    moja wielka nadzieja: edycja hd na tablety. jakos nie widze baldurowej mechaniki na konsoli/pc ad 2012.

  35. Dr Judym napisał(a):

    W sumie to w ME3 gra mi się nieco lepiej niż np. w dwójkę, ale to chyba nic dziwnego. Natomiast nie ukrywam, że szlag mnie czasami trafia, gdy wykonując jakąś misję widzę, że dana miejscówka to tak naprawdę kolejny remake świątyni Sithów na Korribanie albo którejśtam świątyni Jedi, co nie tak dawno widziałem w Dragon Age 1 i 2.

    Panowie są tak zakochani w swoim Kotorze, że będą go wrzucać w kolejnych inkarnacjach do innych gier, po wsze czasy? :]

  36. cioruss napisał(a):

    @Dr Judym

    mysle, ze rzeczywistosc jest duzo bardziej banalna: przy zarzadzaniu produkcja optymalizujesz koszty. BW to jest duze studio i rozjechanie sie planu o 2-3 dni to setki roboczogodzin w gwizdek.
    stawiam browara, ze wygladalo to tak:

    ‘w/g planu macie tydzien na przygotowanie lokacji, jesli nie macie czasu projektowac od podstaw, to wyciagnijcie cos z archiwum’.

    generalnie, jestesmy skazani na serie: przy pierwszej czesci powstaje 60-70% materialow i narzedzi, kazda kolejna jest juz tansza w realizacji.

    odejsc od modelu produkcji masowej juz sie nie da, chyba, ze piszesz we czterech na telefony/tablety, albo masz znane nazwisko i konto na kickstarterze.

    z drugiej strony, chce zobaczyc jak studia dostaja zadyszki, kiedy nowa generacja konsol podniesie poprzeczke do plynnego 1080p. w praktyce to jakies 2-3x wiecej roboty dla zespolu graficznego.

    chyba, ze cala branza pojdzie w uliczke streamingu na maly ekran (nowe wii, onlive itd).

  37. Kelebrin napisał(a):

    http://www.youtube.com/watch?v=rm82gjZDIDU

    Hmm…

  38. cioruss napisał(a):

    diablo3 za 2 miechy i 54Euro :D

  39. Dr Judym napisał(a):

    cioruss — może tak być, skoro w ME3 jest trochę podrasowanych modeli z jedynki, to dlaczego nie zrobić nowej wersji low z jakiejś bazy high-poly pochodzącej z innych projektów :)

  40. dude napisał(a):

    Dahman, chyba cię trochę ponosi z cenzurowaniem wypowiedzi Benka. Wyluzuj trochę, żaden przedszkolak tego nie będzie słuchał.

  41. varvocel napisał(a):

    E tam, czepiasz się. To stara świecka tradycja jest.

  42. RandallFlagg napisał(a):

    “Hard Reset” w “indie bundle’u” - http://www.indieroyale.com/ - cena, póki co, poniżej 3 funtów za zestaw, ale z upływem czasu (i pojawianiem się co bardziej hojnych darczyńców) może wzrosnąć, więc lepiej brać teraz nie pytać :-)

  43. Dahman napisał(a):

    ME3 jako strzelanka podoba mi się bardziej niż Gearsy 3. O fabule dopiero w następnym odcinku, ale sama mechanika poprawiona bije na głowę ME2. Multi okazało się całkiem niezłe, z elementami jak z karcianek (boostery, te sprawy). Teraz idę spać. W końcu zamknąłem trylogię.

  44. varvocel napisał(a):

    A jak tam reszta zarządu - Bernard i Piotr? Mam nadzieję, ze gra skończona i po lekkim odespaniu bierzecie sie ostro za nagrywanie kolejnego odcinka ;)

  45. Dr Judym napisał(a):

    U mnie jakieś 25 godzin na liczniku, jeszcze trochę :)

  46. Tzymische napisał(a):

    Skonczona w zeszla niedziele. Gralem od piatku do niedzieli z malymi przerwami tylko ;) - wrazenia pozniej.

  47. Varvocel napisał(a):

    No to czekamy niecierpliwie. Pewnie Dr Judym skończy w weeken, a wtedy jest szansa na kolejny odcinek w tradycyjny wtorek.

  48. Kelebrin napisał(a):

    Ja zamieszczam pod spodem filmik na temat zakończenia ME3. Nie piszę nic więcej, ale ostrzegam filmik to jeden wielki spojler. Warto go obejrzeć:

    http://www.youtube.com/watch?v=Tbghjn7_Byc

  49. desano napisał(a):

    Wiesz Kelebrin na forum Bioware ludzie doszukują się różnych interpretacji zakończenia łącznie z tą co podałeś w linku. Spodziewałbym się jakiegoś expansion packa czy dlc. Zresztą samo Bioware chce wykorzystać uniwersum Mass Effect do kolejnych gier zgodnie z zasadą że nie przeznacza się na rosół kur znoszących złote jaja.

  50. Kelebrin napisał(a):

    @desano - mnie się ten film (i inne podobne) podobają, ale expansion pack, dlc? nie ma mowy. Prędzej sequel za dwa lata.

  51. Dahman napisał(a):

    Ja z zakończeniem mam tylko jeden problem i generalnie, ten jeden pikuś przekreśla całość jako jeden z najbardziej głębokich i zmuszających do refleksji finałów (którym jednak moim zdaniem jest mimo wszystko, choć ten pikuś ma smak dziegciu). Podoba mi się to co zrobił autor filmu Mass Effect 3 - Shepard’s [spoiler] - choć generalnie uważam, że jego ostateczne wnioski są zbyt entuzjastyczne. To Bioware tworzy canon, a z tego co mówią, sequeli nie będzie.

    W każdym razie, Mass Effect to najlepsza seria obecnej generacji i szum wokół zakończenia tego nie zmieni.

  52. Kelebrin napisał(a):

    @Dahman - nie jest nigdzie jasno powiedziane, że sequeli nie będzie, z tego co było powiedziane nie będzie kontynuacji historii Sheparda, ale warto zachować save’a. Co oznaczać może wiele rzeczy (DLC podobne do tych z ME2, jak i kontynuację historii inną postacią).

    Mnie, jak już pisałem, końcówka się podoba, trochę działa na zasadzie 3 zasady Clarke’a. I byłbym całkowicie zadowolony z niej, jakby już żaden sequel się nie miał pojawić.

    Jednak, jeśli zgodnie z logiką przedstawioną przez Desano sequel pojawi się, to ciężko mi sobie wyobrazić by nie skorzystali z tej lub innej podobnej fanowskiej teorii. Taka klasyczna Deus Ex Machina, zabieg, który wszystko to, co wydawało się nielogiczne zmienia w coś zupełnie oczywistego. I co najciekawsze w tej teorii jej implikacje są takie, że cokolwiek mówi teraz Bioware jest nieistotne :)

    Oczywiście używażam, że intencja użycia tej teorii jest mało prawdopodobna, lecz nie niemożliwa.

    Z ostatnim punktem twojej wypowiedzi Damianie zgadzam się w 100%.

  53. cioruss napisał(a):

    odradzam nowy zwiastun prometheusa - spoiler, jeden wielki spoiler.

  54. PSXfan napisał(a):

    Powiem szczerze przestraszyły mnie oceny użytkowników w stosunku do recenzji prasy
    Mówiłem śmierdzi mi to i EA musiało posmarować
    Ale kupiłem 3 aby sam sie przekonać
    Wcześniej grałem w 2 która mnie znudziła i nie skończyłem byłem przekonany na 99% ze to samo będzie z 3

    Teraz po 15h wiem JAK BARDZO się myliłem GRA jest kapitalna a kilka postaci z TAli na czele zapamięta się do konca życia SERIO dzieki Bioware

    PS liczę na dyskusje waszego trio już po skończeniu w podcaście

  55. PSXfan napisał(a):

    Sory za post pod postem
    Mass effect 3 jest po prostu bardziej spójny, ciekawy,nie tak naiwny, i z motywacja ze to co robie w grze ma sens i nie polega na bezmyślnym zbieraniu drużyny
    Bardzo dobrze to poskładali po takim syfie jaki był w Mass 2

  56. varvocel napisał(a):

    No teraz to mnie zaciekawiłeś. Ja też nie byłem w stanie skończyć dwójki. Teraz zaczynam sie wahać czy nie kupić trzeciej części. Oby tylko nie wylądowała po paru godzinach na półce obok prawie nie ruszonych ME 1 i 2 ;)
    A z innej beczki - ponieważ ostatnio jestem unieruchomiony szukałem czegoś do zabijania czasu na iPhona. Jeśli ktos lubi strategie turowe to polecam Highborn (starsza, 2D) i Great Little War Game (nowa, prawie 3D). Po paru godzinach nie zdążyły mnie znudzić, lekko sarkastyczny humorek, niezłe sterowanie i czytelność grafiki.
    PS. Piotrze, dawaj z tym ME ostro, niech moc będzie z Tobą a podkast z nami we wtorek ;)

  57. Tzymische napisał(a):

    Zaskakuje mnie, ze ktos mogl pograc kilka godzin w GLWG pare godzin a znudzil sie ME1 i 2 ;)

  58. varvocel napisał(a):

    Mnie też to dziwi, szczególnie, że lubię SF i RPG a na dodatek Dragon Age (jedynkę) skończyłem dwa razy łącznie ze wszystkimi dodatkami… Przypuszczam, że w dzieciństwie molestowali mnie kosmici, ale wyparłem to ze świadomości.
    A w GLWG, podobnie jak w większość tytułów na iPhone gram sobie po kilkanaście minut, może pół godziny w jednej sesji i tak się nazbierało (i zbiera dalej) :)

  59. cioruss napisał(a):

    wlasnie dlatego nowe wii moze okazac sie sukcesem.

    ok, nie chce dyskutowac o wyzszosci 70″ nad ekranikiem 10″, ale fakt jest taki: w przecietnym domu latwiej zlapac za maly ekranik i pobawic sie 10-20 min jak wywalczyc ekran na caly wieczor, dzien w dzien. nie mowiac juz o tym, ze dzisiaj tv to tylko dodatek do laptopa na kolanach.

  60. Dahman napisał(a):

    http://www.gamesradar.com/bioware-have-ruled-nothing-out-mass-effect-3-ending/

  61. Kelebrin napisał(a):

    F5?

  62. Dahman napisał(a):

    Nie ma. Piotrek nie skończył jeszcze i nie miał czasu. Jak ma być o ME3 to tylko w komplecie.

  63. PSXfan napisał(a):

    Zgadzam się ten tytuł wymaga pełnej, wyczerpującej dyskusji

  64. Dr Judym napisał(a):

    Sorry guys :( ale od niedzieli wieczorem pracowałem prawie bez przerwy do dzisiaj rano. No i nie ukrywam, że chciałbym wściubić swój nos w każdy interesujący zakamarek gry, póki co mam 28 godzin i nadal końca nie widać.

  65. SpokoWap napisał(a):

    Sorry, że tu, ale nie wiedziałem gdzie to zamieścić. Macie Panowie możliwość wrzucenia odcinków Fantasmagierii, które nie działają? Z tego co widzę, wszystkie poniżej 183 są już niedostępne, zarówno na RS jak i Gamefront :(

  66. mietek napisał(a):

    Hehe… “Wsciubianie” nic tu nie pomoze…Nic tam nie ma odkrywczego, nowego ani niestety interesujacego… Oczywiscie zakladajac, znaczne wymagania postawione grze, a takowe byly.

  67. kamil950 napisał(a):

    Jeśli to możliwe, to czy można zrobić tak, żeby spoilery w podkaście były dopiero na samym końcu po odpowiednim ostrzeżeniu? No, chyba, że będziecie rozmawiać tylko i wyłącznie o fabule ME3, no, ale przed tym moglibyście jakoś tak bardziej ogólnie o wrażeniach, odczuciach z gry itp. pomówić chyba, że już nie macie nic do dodania po tym odcinku.

  68. Dahman napisał(a):

    Na gamefront sa odcinki od 134. Reszte mozesz sciagnac przez itunes lub rss feed.

  69. cioruss napisał(a):

    haha, wyglada na to, ze me3 skonczylo wiecej ludzi jak ea moglo przewidywac. czekamy na new ending dlc.

    http://www.digitaltrends.com/gaming/mass-effect-of-the-people-bioware-makes-new-mass-effect-3-ending/

  70. Dahman napisał(a):

    Mocna interpretacja wpisu Muzyki. Z tego co czytalem, maja cos w kiwetniu oglosic, ale czy to bedzie New Ending DLC? Nie sadze.

  71. Kelebrin napisał(a):

    Oby nie… Zakończenie jest jakie jest, ale skoro jest, to niech już będzie.

    Osobiście każdy dodatek, który zmienia zakończenie byłby dla mnie nie do zaakceptowania. Mój problem z zakończeniem jest związany z mniejszymi lub większymi nieścisłościami logicznymi, ale są to rzeczy, które można łatwo wytłumaczyć (np. w sequelu, komiksie itd.).

    A to co mi się podoba to sam wybór postawiony przed Shepardem (ale o tym po 204) oraz to, że panowie z BW nie domykali na siłę wszystkich wątków. Nie wiem jak wy ale ja osobiśnie nie znosiłem Powrotu do Shire z Władcy Pierścieni, ani nigdy nie lubiłem pokazu slajdów z opisami, co kto robi. A niestety to jest to co większość “prawdziwych (nie tych co grają w MW3″ fanów oczekuje. Tu dowód:

    http://www.youtube.com/watch?v=vG4EyfXOTJ4

    Ja uwielbiam ME i chętnie ujrzałbym więcej “kontentu”, ale wolę zagrać w część 4, prequel czy zwyczajne DLC niż epilog.

  72. cioruss napisał(a):

    tu chyba nie chodzi o doklejenie slajdow ‘i zyli zdrowo i szczesliwie’. zakonczenie, jak to zakoncze - kazdy tworca ma prawo do wlasnego.

    [SPOILER]
    problemy sa dwa:
    - 3 czesci mniejszych lub wiekszych wyborow, obietnice ich wplywu na ksztalt rozgrywki i zakonczenie. a w praktyce? 3 kolory.

    - po me1/2, jeszcze w trakcie creditsow, myslales zapewne jak poprowadzic nowa przygode. tutaj opadaja rece i przychodzi uczucie zniechecenia. tylko tyle i az tyle.
    [/SPOILER]

    w odniesieniu do rozmowy o syndicate na podcascie: Dr Judym - google wyrzucaja 200mln pozycji dla ’syndicate the game’. gdyby ea wypuscil proszek do prania pod ta marka, to kilkadziesiat tysiecy sztuk poszloby tylko dzieki ‘brand awareness’, bez ponoszenia zadnych kosztow na reklame.
    w praktyce siedzi sobie brand/product manager i sklada tabelki, aby roznica miedzy kosztem, a przychodem byla jak najwieksza.

  73. Kelebrin napisał(a):

    {SPOILER}
    Czytać na własną odpowiedzialność.

    @cioruss
    Co do pierwszego zarzutu - nie pamiętam obietnic o wpływie na rozgrywkę konkretnych wyborów, ale nikt nie spodziewał się chyba, że ME3 nagle stanie się Alpha Protocol. Twoje wybory w Mass Effectach miały zawsze znaczenie tylko i wyłącznie fabularne (poza 2 czy 3 wypadkami w jedynce gdzie dało się uniknąć walki i w 2 misja przy werbowaniu Garrusa).

    Twoje wybory mają bardziej znaczenie “emocjonalne”. Nie ostrzegłeś Mirandy - nie żyje, nie odwiedziłeś Thane’a w Cytadeli - radny Salarian nie żyje, nie wykonałeś pewnych misji w związku z quarinami i pozwalasz Legionowi wzmocnić Gethy - Tali popełnia samobójstwo, oszukałeś Krogan - ktoś ci przypomni jaki z ciebie sku***yn. To tylko parę przykładów, a jest ich znacznie więcej. Nie mówiąc już o wpływie importowanych save’ów.

    Oczywiście można twierdzić, że wpływ na końcówkę wyraża się jedynie w punktach EMS, i to w sposób niezbyt spektakularny (różna liczba wyborów, różny poziom zniszczenia Ziemi, długość sceny po rozbiciu Normandii, dodatkowa scena oddechu). Ale zastanów się, jak można w jakiś inny sposób pokazać, że twoje wybory miały znaczenie? A raczej powinienem zadać pytanie, jak to zrobić nie wydając zbyt dużo pieniędzy na content, który zobaczy co 5, 10 gracz? Jedyny sposób jaki przychodzi mi do głowy to zrobić slajdy. Punkty EMS są jakimś tam kompromisem między kosztami produkcji a oczekiwaniami graczy, może lepiej to wyszło w ME2 gdzie różnice głównie skupiały się na ilości ofiar wśród towarzyszy.

    Co do drugiego zarzutu, to jedyne co mogę powiedzieć to, że mi przykro, że końcówka ME3 cię rozczarowała. Po zakończeniu miałem w głowie to samo co po ME1 i 2 - wyspać się i zacząć drugie przejście. Ale to ja.

    {KONIEC SPOILERA}

    Zadziwiająco fajny jest multi w ME3 - mimo że pomysł prostszy i bardziej prymitywny niż w przypadku np. Assassin’s Creed: Brotherhood czy Bioshocka 2, to z kolei nie ma uczucia, że gameplay w multi jest zubożony w stosunku do singla, jak w przypadku pozostałych wymienionych gier. Podoba mi się też system 11 fal - pozwala mi raz dziennie usiąść na 30 min i wciąż czerpać frajdę, a trzy poziomy trudności zapewniają, że na wyzwanie nie trzeba czekać przez 20 fal.

  74. Kelebrin napisał(a):

    Nie wiem jak was, ale mnie cieszy Baldur’s Gate na iPada.

  75. Dahman napisał(a):

    off topic: Czy ktos gdzies podlinkowal Fantasmagierie? 203 przez ostatnie 24 godziny “schodzi” jak dopiero co wypuszczony odcinek.

  76. Igrek napisał(a):

    Też z niecierpliwością czekam na 204 odcinek, bo widzę, że nie jestem osamotniony z pretensjami do ME3, więc chętnie poznałbym jeszcze waszą opinię :)

    A w międzyczasie polecam kawałek na wstęp do odcinka o Mass Effekcie:
    http://youtu.be/HiRDJLcYua0

  77. cioruss napisał(a):

    Baldur na ipadzie potwierdzony? oto moje pieniadze :)

    @Kelebrin
    argument o kosztach produkcji zasugerowalem sam, piszac o ea jako zle liczacej % osob konczacych gre.
    czy tez raczej bw nie wzielo pod uwage, ze po przekroczeniu pewnego progu (1000 niezadowolonych? 10.000?) flame musi przebic sie do swiadomosci zbiorowej. to calkiem ciekawe zjawisko swoja droga.

    chcialbym zwrocic uwage, ze czepiam sie koncowki, bo cala reszta jest ok. bardzo ok. moze chcialoby sie widziec jakies elementy inaczej rozwiazane, ale na tle konkurencji? jakiej konkurencji?

  78. Kelebrin napisał(a):

    @cioruss - brak konkurencji jest rzeczywiście problemem. Przed Wiedźminem jeszcze bardzo długa droga (zarówno jeśli chodzi o rzemieślniczą jakość i popularność), Obsidian nic nie ogłosił, a AP nie osiągnął komercyjnego sukcesu, a Risen 2 to będzie zasadniczo niszowy produkt. Bioware i Bethesda w zasadzie między sobą nie konkurują tworząc zasadniczo różne produkty. Monopol jak wiadomo nie sprzyja innowacyjności, więc dostajemy to co dostajemy. I tak jest w całej branży. Co powoli wszystkich nuży.

    Zresztą widzę to po sobie, 3-2 lata temu mając mniej czasu w pierwszym kwartale zakupiłem pewnie z 5/6 gier. Obecnie tylko jedną.

  79. Tzymische napisał(a):

    o prosze :) BG na ipada? pieknie.

    Kolejny argument za tym ze PSVita stala sie ‘obsolete’ w dniu jej premiery ;)

  80. cioruss napisał(a):

    Vita to relikt przeszlosci.

    czytalem ostatnio opracowanie, na 15tys badanych amerykanow 90-pare % gralo w gry mobilne przynajmniej raz dziennie, z czego 96% robilo to w domu, a nie - jak sie uznaje - ‘w ruchu’.

    nie wiem co to byla za grupa (pewnie studenci ;)), ale wyniki sa jednoznacze: pieniazek w tym rynku jest duzy, a gracze to w wiekszosci ci sami kanapowcy, co mecza x360/ps3.

    biorqac pod uwage, ze dzisiejsze smartfony to wydatek ok 500$ (lub rozbity na raty w abonamencie) Vita moze wydawac sie atrakcyja cenowo - ale 3 gry do tego i plyniemy z kasa.
    jesli nowe wii pojawi sie w przedziale 400-600, to zjedza vite wiekszym ekranem i lepszymi technologicznie gierkami, a te 10% graczy prawdziwie ‘mobilnych’ zostanie przy ios/and.

    strasznych matolow maja w tym sony, zaraz przypomina mi biografia jobsa i gosc z disneya.

  81. Dr Judym napisał(a):

    No, ME3 przeszednięty, nagrywamy w weekend :) Mi też się zakończenie nie podoba, i nie dlatego, że nie ma pokazu slajdów, tylko zwyczajnie sprawia wrażenie doklejonego na szybko, bo ekonom z EA stał z bacikiem i groził palcem.

  82. mietek napisał(a):

    cioruss z jednym sie nie zgodze… Przed Wiedzminem zostaje w zasadzie tylko zwiekszenie klienteli. Podejrzewam, ze to nastapi wraz z premiera na 360tke. Jakosciowo juz w tej chwili jest bardzo dobrze… Moim zdaniem wiecej problemow ma Bioware. Z produkcji na produkcje - “pikuje” w dol, tak pod wzgledem zawartosci fabularnej, a zwlaszcza technicznej i artystycznej. W tej chwili ratuje ich mocna pozycja “legendy” i pieniadze EA. Jezeli cos szybko nie zmienia, to moga zaczac odstawac od czolowki. Dla mnie w tej chwili najmocniejsza pozycje ma Bethesda, a potem stawiam na CD Projekt Red, bo ma realny potencjal i nie zamienil sie w molocha zaleznego od wielkiej korporacji.

  83. Dahman napisał(a):

    mietku, stawiaj spacje po kropkach i przecinkach. Ulatwisz mi zycie :)

  84. mietek napisał(a):

    Dahman - sprobuje :) Spacje mam walnieta…